سلام نيوز
سلام نيوز

سایت بهترین ابزار


 

هنگامي كه به تاريخ برگزاري امتحانات نهايي نزديك مي‌شويم، بزرگ‌ترين دغدغه اكثر دانش آموزان نحوه درس خواندن و موفقيت در اين آزمون‌ها است. براي موفقيت در زمينه آموزشي «برنامه ريزي» اهميت زيادي دارد. با توجه به اينكه حجم درس‌ها در پايان سال بيشتر مي‌شود، يك برنامه ريزي تحصيلي درست كمك مي‌كند تا دانش آموزان در كنار تفريح و استراحت، تمام دروس خود را با اولويت بندي مشخص به‌طور كامل مطالعه كنند. در ادامه اين مقاله در خصوص برنامه ريزي امتحانات نهايي صحبت بيشتري خواهيم كرد پس همراه ما باشيد.

 

نحوه صحيح برنامه ريزي امتحانات نهايي

دانش آموزان مي‌توانند يك برنامه ريزي كلي و يك برنامه ريزي جزئي داشته باشند. در برنامه ريزي كلي اولويت‌هاي درسي و زمان‌هاي مطالعه به‌طور كامل مشخص مي‌شود. در برنامه‌ريزي جزئي دانش‌آموزان موظفند به‌صورت روزانه و دقيق براي هر ساعت خود برنامه ريزي كنند. براي طراحي يك برنامه ريزي صحيح طبق مراحل زير عمل كنيد.

 

                   ·قبل از شروع مطالعه اقدامات زير را انجام دهيد

                    ·تعيين هدف: ايجاد يك انگيزه مثبت هنگام درس خواندن محركه خوبي خواهد بود و ترس از كمبودها را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. هدف گذاري به شما كمك مي‌كند تا به ارزشمندي و توانايي‌هاي خود بيشتر توجه كنيد.

 

                    ·تعيين مدت زمان لازم براي مطالعه هر درس: شما مي‌توانيد ۲۴ ساعت شبانه روز را به سه بخش اصلي صبح تا ظهر، از ظهر تا شب و از شب تا صبح تقسيم كنيد؛ سپس با در نظر گرفتن زمان‌هاي استراحت و كارهاي جانبي، زمان مفيد مطالعتان را مشخص كرده و بر اساس آن برنامه ريزي امتحانات نهايي خود را انجام دهيد. بهتر است به اين نكته دقت داشته باشيد كه يادگيري برخي از دروس استدلالي و عميق مانند آمار و رياضيات در اوايل صبح، يادگيري برخي از دروس نظري مانند فلسفه_منطق يا زيست شناسي در بازه ظهر و خواندن دروس دستوري و نظري صرف مانند زبان انگليسي يا ادبيات فارسي در بازه شب بهتر است.

 

 

                    ·انتخاب يك محيط مناسب براي مطالعه

 

                    ·تعيين دقيق مقدار مطالعه‌اي كه در روز بايد انجام شود.

 

 

                    ·اجتناب از اضطراب‌هاي بيش از حد، تخيلات غيرواقعي و پر بودن معده: هنگام مطالعه گرسنگي بيش از حد فرايند يادگيري را به هم مي‌ريزد. با توجه به اينكه در طول مطالعه قند خون دانش‌آموزان تا حدي كاهش مي‌يابد، خوردن تنقلات طبيعي مانند كشمش علاوه بر اين كه مانع از كاهش قند خون مي‌شود روي حافظه تأثير مثبت مي‌گذارد. در زمان مطالعه از مصرف لبنياتي مانند ماست يا دوغ كه منجر به خواب آلودگي مي‌شود خودداري كنيد تا كيفيت مطالعه شما حفظ شود.

 

                   ·اصولي كه دانش آموزان هنگام مطالعه بايد به آن پايبند باشند

                    ·افزايش تمركز و حفظ آرامش

                    ·دوري از محيط‌هاي پر سر و صدا، دورهمي‌هاي خانوادگي يا صداي بلند تلويزيون

                    ·يادداشت برداري از نكات مهم كتاب‌هاي درسي

                    ·سؤال پرسيدن از خود

                    ·عدم تمركز بر افكار منفي و متمركز كردن ذهن روي مطالعه دروس

                    ·تعين زمان استراحت در طول مطالعه: معمولاً در هر ۱ ساعت يا ۴۵ دقيقه بهتر است ۵ دقيقه را به استراحت خود اختصاص دهيد.

                    ·علامت گذاري مهم‌ترين بخش‌هاي كتاب براي مرور سريع و مجدد آن‌ها

 

دانلود برنامه امتحان نهايي خرداد ۱۴۰۰ از طريق لينك زير :

https://canvas.ucsc.edu/eportfolios/728/Final_exam

 

                   ·اقدامات لازم بعد از مطالعه

بعد از اتمام مطالعه، تكرار و مرور آموخته‌ها اهميت زيادي دارد. در اين مرحله شما مي‌توانيد براي سنجيدن بهتر خود با اعضاي خانواده يا دوستانتان مباحثه كنيد.

 

نكات مهمي كه هنگام برنامه ريزي بايد به آن‌ها توجه كنيد

                    ·هنگامي كه اقدام به برنامه ريزي امتحانات نهايي خودتان مي‌كنيد بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه بين شما و ديگر دوستانتان از لحاظ ميزان هوش، شرايط و امكانات يا عادت‌هاي مطالعه‌اي تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد؛ به همين علت متناسب با شرايط خودتان برنامه ريزي كنيد.

                    ·براي طراحي يك برنامه‌ريزي بهتر مي‌توانيد با افراد متخصص و با تجربه‌اي كه شناخت بهتري از روحيات شما دارند مشورت كنيد.

                    ·وقتي مطابق با ساعات درسي تعيين شده مطالعه كنيد ذهن شما به اين روند عادت كرده و بعد از گذشت مدتي در همان ساعت تعيين شده دروس را بهتر ياد مي‌گيرد.

                    ·مدت زمان مطالعه و ميزان يادگيري رابطه نزديكي با يكديگر دارند به همين علت در روزهاي قبل از امتحان براي مطالعه خود زمان كافي گذاشته و روز قبل را صرفاً براي مرور كردن بگذاريد.

                    ·در برنامه ريزي خود حتماً زمان‌هاي مشخصي را براي انجام كارهاي مورد علاقه يا تفريحاتتان بگذاريد تا درس خواندن مداوم شمارا خسته و دل‌زده نكند.

 

كلام آخر

بعد از برنامه ريزي امتحانات نهايي شما بايد منابع اصلي مطالعات خود را مشخص كنيد. منبع مطالعاتي تمام دانش‌آموزان «كتاب‌هاي درسي» است كه مطالعه دقيق آن‌ها به شما كمك مي‌كند نمره كامل در آزمون را به دست آوريد. طراحان سؤال معمولاً در هر درسي به برخي از نكات تأكيد بيشتري دارند. مطالعه نمونه سؤالات امتحانات نهايي سال‌هاي قبل به شما كمك مي‌كند تا اين نكات مهم را بهتر تشخيص دهيد.

 

لينك دانلود سوالات نهايي دوازدهم خرداد 1400 :

https://p30konkor.com/%d8%a7%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85-%d8%ae%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-%db%b1%db%b4%db%b0%db%b0/

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
 
تاريخ : ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
ارسال توسط علي
نظرات (0)
 
تاريخ : ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ارسال توسط علي
نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ]