سلام نيوز
سلام نيوز

سایت بهترین ابزار


 
تاريخ : ۶ مرداد ۱۴۰۰

بسياري از افراد تصور مي‌كنند با كسب رتبه خوب در كنكور همه چيز تمام شده‌است! يا اينكه با به دست نياوردن رتبه مطلوب، كاري از دست آن‌ها ساخته نيست! در صورتي كه هرگز چنين نيست و اين تصورات اشتباه است! درواقع كسب رتبه مناسب و يا نامناسب، قرار نيست شما را وارد بهترين دانشگاه نمايد و يا از ورود به آن بازدارد. هرچند، هرچه رتبه كسب شده بهتر باشد، احتمال كسب موفقيت و تحصيل در رشته موردنظرتان بيشتر خواهدبود. اما شاه كليد اين امر، يك انتخاب رشته خوب و موفق است. به‌عبارتي ديگر انتخاب رشته دانشگاهي و محل تحصيل بايد با ذكاوت و هوشمندي صورت پذيرد تا بهترين نتيجه حاصل شود. در همين راستا و در ادامه اين مطلب قصد داريم به بيان ويژگي‌هاي انتخاب رشته موفق در كنكور بپردازيم. پس اگر نگران انتخاب رشته خود هستيد، اين مطلب را ازدست ندهيد!

تازه ترين ها : رتبه هاي برتر كنكور 1400

 

بررسي دقيق دفترچه، شرط لازم اما ناكافي!

يكي از مهمترين اقدامات در زمينه انتخاب رشته موفق كنكور، مطالعه دقيق اصلي‌ترين منبع، يعني دفترچه انتخاب رشته است. در كمال تعجب، اين موضوع با بي‌توجهي و سهل‌انگاري از سوي دانش‌آموزان روبه‌رو است. اما توجه داشته‌باشيد، دفترچه انتخاب رشته، حاوي موضوعات مهم و تأثيرگذاري است. مانند انواع سهميه‌ها، شرايط خاص پذيرفته‌شدن در برخي از دانشگاه‌ها و همچنين شرايط رفاهي همچون تأمين خوابگاه. وجود حتي يك بند يا يك نكته در دفترچه، آن هم در حالي كه بسياري از خواندن آن غافلند، مي‌تواند انتخاب شما را به بهتر از آن چه تصور مي‌كنيد، تبديل نمايد.

 

علاقه و استعداد در صدر ويژگي‌ها!

بدون شك هدف همه ما از شناخت ويژگي هاي انتخاب رشته موفق كنكور، انتخاب رشته و دانشگاه موردعلاقه‌مان است. رشته‌اي كه احتمالاً سال‌هاي زيادي از زندگي را صرف مطالعه و بررسي در آن خواهيم كرد. حتي بعدها منبع درآمد و حوزه شغلي ما را تشكيل خواهد داد. لذا سهم زيادي از وقت و انرژي ما را به خود اختصاص مي‌دهد. در نتيجه، سعي كنيد تحت تأثير نام دانشگاه و يا مسائلي چون چشم و هم‌چشمي‌هاي خانوادگي انتخاب رشته نكنيد! در كنار علاقه، استعداد و توانايي خود را نيز درنظر داشته باشيد. با خود كاملاً صادق باشيد و روحيات و خصوصيات خود را با توجه به آينده رشته موردنظرتان، مدنظر قرار دهيد.

 

بررسي هدف و شرايط ادامه تحصيل

هدف خود را از لحاظ انتخاب رشته درنظر بگيريد. در واقع براي اين پرسش كه چرا قصد انتخاب فلان رشته را داريد، پاسخي قانع‌كننده و منطقي داشته باشيد. اگر قصد ادامه تحصيل داريد، بررسي كنيد تا چه مقطعي و در چه دانشگاه‌هايي امكان ادامه تحصيل وجود دارد؟ آيا در داخل كشور اين امر ميسر است؟ يا اينكه شرايط ادامه تحصيل آن در خارج از كشور چگونه است؟  پاسخ به سؤالاتي از اين دست، مسير پيش روي شما را روشن‌تر از قبل خواهد نمود.

 

بازار كار و موقعيت شغلي رشته

بدون ترديد بازار كار و ميزان درآمد هر رشته نيز از جمله عوامل حائز اهميت در انتخاب رشته است. حتماً درباره آينده شغلي و موقعيت هايي كه ممكن است پس از فارغ‌التحصيلي پيش روي شما باشد، تحقيق كنيد. در واقع اينكه از رشته شما در مشاغل گوناگون چگونه استفاده‌اي مي‌شود و درآمد آن چگونه است. بررسي رشته از لحاظ شغل دولتي، فعاليت در مجموعه و يا شركت‌هاي خصوصي نيز مي‌تواند مفيد فايده واقع شود.

 

جزئيات سرنوشت ساز!

يكي ديگر از ويژگي‌هاي انتخاب رشته موفق، توجه به نكات ريز اما مهم و تأثيرگذار است. نكاتي كه اثر خود را پس از انتخاب محل تحصيل نشان خواهند داد. مانند شهر دانشگاه و فاصله آن تا محل زندگي شما و يا امكانات رفاهي و ترددي در آن شهر. وابستگي به روابط خانوادگي، وضعيت اقتصادي خانواده‌، هزينه‌هاي شما از لحاظ تحصيل، تردد، اسكان و ... نيز از ديگر جزئياتي است كه انتخاب رشته، خصوصاً دانشگاه و محل تحصيل را تحت‌الشعاع قرار خواهدداد. لذا حتماً به اين موارد توجه نماييد و در اين خصوص تعارفي نداشته باشيد! چراكه بحث حداقل چند سال تحصيل در ميان است.

 

مشاوره و مشورت فراموش نشود!

بدون شك، افرادي كه در زمينه انتخاب رشته داراي تجربه و تخصص هستند، گزينه ايده آلي براي راهنمايي ما محسوب مي‌شوند. لذا استفاده از مشاوران تحصيلي، مي‌تواند شما را با فوت و فن‌هاي اين زمينه آشنا نمايد. درنتيجه، حتماً از يك يا چند فرد باتجربه و مطمئن در اين زمينه همكاري و همياري بخواهيد. اين امر به لطف انواع مراكز مشاوره آنلاين به راحتي ميسر است.

 

ثبت رشته در نهايت دقت!

آخرين ويژگي انتخاب رشته موفق كنكور، ثبت كد رشته‌ها در سايت سنجش در كمال دقت و صحت است. بسياري از افراد از اين موضوع به ظاهر ساده، با سهل‌انگاري عبور مي‌كنند. در نتيجه خطاي پيش بيني نشده و سهوي، سبب انتخابي متفاوت و اشتباه خواهد شد. اشتباهي كه مي‌تواند زحمات چندساله شما را هدر دهد! لذا به هيچ عنوان در ثبت كد رشته عجله نكنيد و قبل از تأييد نهايي يكبار كد محل‌ها چك كنيد. همچنين ثبت انتخاب رشته را به ساعات و روزهاي انتهايي موكول ننماييد. اگر از كافي نت‌ها استفاده مي‌كنيد كه ممكن است اغلب شلوغ و پرتردد باشند، ، تمركز و دقت خود را بيش از پيش نماييد.

لينك مصاحبه نفرات برتر كنكور 1400 رياضي تجربي انساني هنر زبان در پي سي كنكور :

https://p30konkor.com/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1/



 



ارسال توسط علي
نظرات (0)
[ ]