سلام نيوز
سلام نيوز

سایت بهترین ابزار


كارشناس مسائل بين الملل گفت: تعارضي بين ديپلماسي و ميدان وجود ندارد و اتفاقا پيروزي ما در سوريه و حفظ عراق، قدرت ديپلماتيك ما را افزايش داد و اگر سوريه و عراق سقوط مي‌كرد، ديپلمات‌هاي ما با چه اعتبار و قدرتي مي‌خواستند بر سر ميز مذاكره چانه‌زني كنند.

سيد محمد مرندي استاد دانشگاه تهران و كارشناس مسائل بين الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري تسنيم، درخصوص پيامدهاي صوت منتشرشده از مصاحبه آقاي ظريف كه با واكنش‌هاي گسترده‌اي روبرو شده است، اظهار داشت: اين كار به‌صورت كاملا غيرحرفه‌اي صورت گرفته و كساني كه اين كار را انجام دادند، سواد اين كار را نداشتند. اگر مي‌خواهند تاريخ شفاهي انجام بدهند، سوال‌كننده بايد درحوزه‌ي مربوطه تخصص داشته باشد و در اين مواقع معمولا چند متخصص مختلف در جلسات مختلف حضور دارند كه اين جلسات موضوع بندي و هر جلسه مختص به يك موضوع مي‌شود و نبايد مدت زمان نيز چندين ساعت باشد. در اين زمينه مثلا كسي كه با مسائل سوريه آشنايي دارد مي‌آيد و وزير هم در اين‌باره مطالعاتي مي‌كند، زيرا خود آقاي دكتر ظريف اشتباهات و تناقضات زيادي در اين فايل صوتي داشت؛ اگر سوال‌كننده اشراف داشت و خود آقاي ظريف هم از قبل آمادگي داشت، مباحث مفيدتر و دقيق‌تر بود.

وي افزود: اين كار به اصطلاح، «كيلويي» انجام شد و پاسخ‌ها نيز در مواردي عوامانه بود؛ سوال‌كنندگان اين‌كاره نبودند و به نظر مي‌رسد قرار بود بخش‌هايي از اين فايل صوتي منتشر بشود و علي القاعده دكتر ظريف اطلاع نداشته و نوع سوال‌ها و برخي سوالات كه به مسائل روز بر مي‌گردد، جنبه تاريخ شفاهي نداشته و به نظر مي‌رسد به نوعي قرار بوده كه «پروپاگاندايي» بشود و ولي اينكه به چه شكلي و به نفع و ضرر چه كسي صورت بگيرد، بعدا معلوم مي‌شود. همين‌كه اين صوت به‌دست دشمنان ايران رسيد و آن را در «ايران اينترنشنال» و ساير رسانه‌هاي دشمن ملت ايران منتشر كردند، مسئله روشن است.

كارشناس مسائل بين الملل گفت: روشن بود كه دكتر ظريف آمادگي نداشته و برخي نكات را از نظر تاريخي فراموش كرد را غلط گفت؛ مثلا آقاي دكتر ظريف در ذهنش بود كه "وقتي روس‌ها وارد سوريه شدند، در سوريه جنگ و درگيري نبود و ايراني‌ها حضور نداشتند" اين درحاليست كه من در آن مقطع به سوريه سفر داشتم و شرايط اصلا خوب نبود و 60 درصد سوريه در دست تكفيري‌ها بود و مستشاران ايراني در آن مقطع زماني حضور پر رنگي داشتند. اين اشتباه بود و اتفاقا دكتر ظريف آن زمان قبل از سفرش به وين براي مذاكرات برجام، مي‌خواست به آمريكا برود و به من گفت همراه ما بيا ولي گفتم بايد به سوريه بروم و به من اعلام كرد "به آن جا نرو و دمشق در حال سقوط است". من سفرم را به سوريه انجام دادم ولي آقاي دكتر ظريف مشخص بود كه مي‌دانست كه در سوريه درگيري‌هاي سنگين هست اما الان فراموش كرده زيرا 5-6  سال از آن زمان گذشته و تمركز او بر روي مسئله برجام بوده و انسان گاها مسائل را فراموش مي‌كند.

مرندي ادامه داد: مثلا آقاي دكتر ظريف گفت "روسيه با برجام مسئله داشته"؛ من در وين طي سه هفته مذاكرات برجام حضور داشتم و جلوي من و ديگران بارها گفت روسيه، چين و كشورهاي اروپا و حتي فرانسه كه خيلي حرف مي‌زد، هيچ كدامشان براي ما مشكل درست نمي‌كنند؛ اگر آقاي دكتر ظريف از قبل مطالعه مي‌داشت، چه بسا دقيق‌تر صحبت مي‌كرد و مي‌توانست جواب‌هاي پخته‌تري بدهد.

وي هم‌چنين درباره اينكه كه اين مصاحبه دوگانه‌ي «ميدان و ديپلماسي» را به‌وجود آورده و اين دوگانه چقدر موجب آسيب به منافع ملي كشور خواهد شد؟، تصريح كرد: اين جلسات به اين شكل و با مدت زمان زياد غيرعقلاني است وقتي يك نفر بدون آمادگي آن‌هم چندين ساعت صحبت مي‌كند، ضد و نقيض‌ها زياد مي‌شود. مثلا دكتر ظريف قبلا مي‌گفت "علت اينكه آقاي پوتين حاضر شد با شهيد سليماني ديدار كند به‌خاطر برجام و اين از دستاوردهاي برجام بود" ولي در اين جلسه برعكسِ آن را گفت كه "روس‌ها آمدند تا برجام را خراب كنند"؛ در حالي كه اين دوسخن 180 درجه با همديگر در تعارض است، و حرف ديگر آقاي دكتر ظريف اين بود كه "روس‌ها و چيني‌ها اصرار دارند ما «FATF» را امضا كنيم" و اين در راستاي خواسته‌هاي آمريكاست و اين تناقض با حرف ديگر دكتر ظريف همخواني ندارد كه مي‌گفت "روس‌ها مي‌خواستند برجام شكست بخورد".ضمن اينكه پرونده سوريه و برجام متفاوت است و برجام فقط درباره پرونده هسته‌اي است و آمريكايي‌ها نبايد بتوانند ديكته كنند كه ما با كدام هواپيمايي سفر مي‌كنيم و ما كشور مستقلي هستيم و اين هم ارتباطي با برجام ندارد.

اين استاد دانشگاه عنوان كرد: روس‌ها نسبت به آينده سوريه، نسبت به افراط گرايي در ميان اهل‌سنت آن‌ها نگراني داشتند و هم‌چنين نگران نفوذ تكفيري‌ها در خود روسيه و آسياي مركزي بود و بعد از فروپاشيِ شوروي، تنها در سوريه جاي‌پا داشتند و ديدند كه حاج قاسم سليماني، رئيس‌جمهور سوريه و ديگر متحدين توانستند صف مستحكمي به وجود آوردند. شرايط سختي در سوريه بود و 60 درصد اين كشور دست مخالفان و تكفيري‌هاي پشتيباني شده توسط عربستان سعودي، قطري‌ها، ترك‌ها، ناتو و آمريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها بود و روس‌ها نيز نگراني بسياري داشتند كه سوريه متلاشي بشود و انفجاري از افراط‌گرايي در سراسر جهان و به‌خصوص مناطق نزديك روسيه به خود روسيه صورت بگيرد و اين دليل به سوريه آمدند و اين مسئله به‌شدت به نفع ايران بود. روس‌ها اگر وارد عرصه نمي‌شدند تعداد شهداي ما بايد بيش از اين‌ها بود و هزينه‌هاي ما نيز بيش از اين مي‌شد و روسيه بخشي از هزينه‌ها را عملا تقبل كرد و نيروي‌هوايي‌شان موجب شد كه تكفيري‌ها شرايط سخت‌تري داشته باشند و اين جان هزاران مدافع حرم را نجات داد و كار عقلاني بود.

مرندي تصريح كرد: تعارضي بين ديپلماسي و ميدان وجود ندارد و اتفاقا پيروزي ما در سوريه و حفظ عراق، قدرت ديپلماتيك ما را افزايش داد و اگر خداي ناكرده سوريه سقوط مي‌كرد، عراق هم سقوط مي‌كرد و آن‌وقت ديپلمات‌هاي ما با چه اعتبار و قدرتي مي‌خواستند بر سر ميز مذاكره چانه‌زني كنند. اگر آمريكايي‌ها و تكفيري‌ها به مرزهاي ايران رسيده بودند، طبيعتا داخل كشور ناامن و شرايط دگرگون مي‌شد و آن‌زمان بر سر ميز مذاكره دستِ بالا را چه كسي داشت؟ اين قدرت ما در ميدان در منطقه و در داخل كشور موجب شده كه ديپلمات‌ها حرف براي گفتن داشته باشند.

وي اظهار داشت: ضمن اينكه ما از ميدان خيلي خرج كرديم؛ شهادت حاج قاسم سليماني و شهداي مدافع حرم خرج و هزينه است تا آقاي دكتر ظريف بتواند بر سر ميز مذاكره حرف بزند؛ هم‌چنين از بخش زيادي از برنامه هسته‌اي مان صرف‌نظر و از خطوط قرمزهاي مقام معظم رهبري نيز عبور كردند ولي ايشان پذيرفتند و عليرغم بدبيني كه نسبت به آمريكا و سرنوشت مذاكرات داشتند، اختيارات بالايي به دولت دادند تا دولت بتواند كار خود را انجام دهد. ميدان فقط سوريه نيست و داخل ايران و ساير مناطق هست و هزينه‌هاي سنگيني براي ديپلماسي در جمهوري اسلامي ايران پرداخت كرديم.

اين كارشناس مسائل بين المللي گفت: طولاني شدن اين نوع جلساتِ چند ساعته و هم‌چنين غير تخصصي‌بودنش موجب مي‌شود كه مطالبي بيان شود كه رابطه ما با برخي كشورها خدشه‌دار مي‌شود و تنش‌ها در داخل كشور افزايش مي‌يابد، درحالي كه به انسجام ملي نياز داريم.

مرندي در ادامه سخنان خود درباره اينكه با انتشار اين صوت و اظهارات وزير امور خارجه، شخصيت شهيد حاج قاسم سليماني مورد حمله قرار گرفت و مظلوم واقع شد، تصريح كرد: كساني كه پشتِ نشرِ اين صوت بودند قطعا قصد ترور شخصيت شهيد سليماني را داشتند چرا كه از اين ناراحت بودند كه او ايران را قدرتمند كرده و بي‌دليل نيست كه سعودي‌ها اين را پخش كردند، چون بيش از هر كسي ديگري با حاج قاسم سليماني دشمني دارند.

وي با بيان اينكه نبايد كسي را با حاج قاسم سليماني مقايسه كنيم و حتي نظرسنجي‌ها واقعيت را نشان نمي‌دهد چرا كه عمق علاقه مردم به اين شهيد با نظرسنجي به‌راحتي مشخص نمي‌شود و واضح است كه عمق علاقه مردم به اين شهيد بزرگوار با ساير افراد متفاوت است، عنوان كرد: هيچ‌يك از شخصيت‌هاي سياسي در نزد جامعه ايران محبوبيت شهيد سليماني را ندارند و ضمن اينكه اين عمق علاقه نسبت به شخص ديگري وجود ندارد. نبايد نسبت به حاج قاسم سليماني حسادت كنيم و بلكه بايد حسرت بخوريم كه چرا مانند او فروتن و خادم اين كشور نيستيم.

اين كارشناس مسائل بين المللي گفت: در اين مسئله بدجنسي شد و آقاي ليلاز كه مصاحبه‌كننده است، فردي نيست كه با نظام جمهوري اسلامي همراه باشد و پرونده‌اش روشن است؛ اين حيرت‌آور است كه آقاي آشنا علاقه دارد اطرافيانش كساني باشند كه عليه نظام اسلامي حرف بزنند. اطرافيان او يك روزي توييت مي‌كنند كه "بايد بمب اتمي داشته باشيم" و يك روزي مي‌گويند كه "بايد با آمريكا فورا مذاكره كنيم"؛ نه در چارچوب حركت كرده و نه منطقي حرف مي‌زنند.

مرندي در اين زمينه به نقل يك خاطره شخصي پرداخت و اظهار داشت: يكي از خبرنگاران خارجي مستقر در ايران وقتي كه فشار حداكري آغاز شد و ارز در حال سقوط بود، با من مصاحبه‌اي داشت و به من گفت "بعد از كودتا چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟" و من در پاسخ گفتم چه كودتايي؟ گفت "قرار است عليه روحاني كودتا صورت بگيرد و بركنار شود"، من گفتم چه كسي اين حرف را به تو گفته؟ بيان كرد كه آقاي ليلاز به من گفته است و من پاسخ دادم كه نه كودتايي در كار است و نه آقاي روحاني كنار مي‌رود و او تا پايان مهلت در جاي خود خواهد بود. بر فرض اينكه آقاي ليلاز صادقانه حرف زد، اين‌قدر نسبت به واقعيت‌هاي كشور بي‌اطلاع است و چنين فردي كه با مسائل ناآشناست، به فايل‌هاي محرمانه دسترسي دارد و گرداننده‌ي اين مصاحبه است. اصل اين كار(انجام مصاحبه و نشر آن) براي به تله انداختن آقاي ظريف بود و مي‌خواستند به‌گونه‌اي اين گفت‌وگو به اين سمت برود و آقاي ظريف سادگي كرد و فريب خورد.

اين استاد دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: امنيت كشور و همه‌ي مردم مرهون زحمات مدافعان حرم و خانواده‌هايشان است مي‌بايست از اين عزيزان هر روز تشكر كرد و حاج قاسم سليماني كار بي‌نظيري انجام داد و او شهيد راه ديپلماسي بود و در حال انجام مأموريت ديپلماتيك در بغداد شهيد شد. يكي از محصولات قدرت و توانمندي شهيد سليماني اين بوده كه آل سعود در تجاوز به يمن شكست خورده و محمد بن سلمان ادبياتش را تغيير داده و اينها محصولات زحمات ديپلماتيك و ميداني حاج قاسم بوده است.

مرندي گفت: من درك مي‌كنم كه آقاي دكتر ظريف علاقمند است در حوزه ديپلماسي خارج از كشور حرف اول را بزند چرا كه وزير خارجه است و اين سخن درباره آسيا، آسياي شرقي و مركزي، جنوب آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين و اروپا صدق مي‌كند ولي درباره منطقه‌ي ما صدق نمي‌كند. آمريكايي‌ها با نيروي نظامي زياد به منطقه آمده، اشغال كرده و پايگاه دارند و ما را هم به‌صورت مستقيم و هم غيرمستقيم از طريق تكفيري‌ها داعش و القاعده تهديد مي‌كنند. وزارت خارجه آمريكا در منطقه حرف اول را نمي‌زند و بلكه سنتكام و پنتاگون حرف اول را مي‌زنند.

وي افزود: من بارها در سفر به قطر و عراق از افراد اتاق فكر و نزديك به حكومت‌ها شنيدم كه مهم‌ترين فرد آمريكايي در اين كشور يك ژنرال است و نه سفير؛ بنابراين ايران براي مقابله با ساختاري كه آمريكايي‌ها براي فروپاشي منطقه به‌وجود آوردند، بايد از ساختار مشابه استفاده كند و اينجا نيروهاي مسلح ما حرف اول را مي‌زنند و ديپلمات‌ها نقش پشتيبان را دارند و اين طبيعي است و وزارت امور خارجه از پس سنتكام بر نمي‌آيد.

اين كارشناس مسائل سياسي و بين المللي عنوان كرد: وقتي نظاميان آمريكايي حضور گسترده‌اي در منطقه دارند، جمهوري اسلامي ايران و مقام معظم رهبري واقعا مدبرانه و عاقلانه رفتار كردند و متقابلا از نخبگان نظامي استفاده شد و حاج قاسم سليماني در سطوح مختلف در ديپلماسي و ميدان نبوغ داشت. بايد قدردان شهيد سليماني باشيم و او واقعا استثناء بود و خوشبختانه تريبت‌شدگانِ ايشان كم نيستند. اميدوارم آقاي آشنا در آينده، منش خود را اصلاح كند و آقاي ظريف هم محتاطانه‌تر صحبت كند كه تناقضات در ميان صحبت‌هايش فراوان نباشد و به روابط خارجي ما آسيب نزند و موجب تنش در داخل كشور نشود.

مرندي تأكيد كرد: همگي بايد از حاج از قاسم سليماني درس بگيريم كه وارد تنش‌هاي داخلي نمي‌شد و وزير خارجه ما و آقاي آشنا وظيفه‌شان اين نيست كه تنش را در داخل كشور افزايش بدهند و آقاي دكتر ظريف مي‌بايست در حوزه سياست خارجي مشغول باشد و آقاي آشنا هم به‌واسطه اتاق فكرشان براي همگرايي بيشتر در كشور راهكار پيدا كنند و در حوزه مسئوليت خود فعال باشند.



ارسال توسط علي
نظرات (0)
[ ]